Learn the גמרא דף נד. “ע”ש שבתוך החג (two dots – three lines from top of the Amud) until “כי אתר ר’ אחר בר חנינא ” (middle of the Amud)
Learn רש”י “ה”ג לגבי המזבח very well
Question:
What was unique about the tenth step?
See “ערוך לנר דף נא: “הגיעו למעלה עשירית
Clarify the two explanation Rashi presents to what שלש על גבי מזבח means
How does the Rambam explain על גבי מזבח?
Learn רמב״ם הלכות כלי המקדש פרק ז הלכה ה-ו
Learn רמב״ם הלכות לולב פרק ז הלכה כא
Questions:
There seems to be a contradiction in the Rambam whether they sounded the shofar when they propped the aravah next to the mizbeich or when they did Nisuch Hamayim?
If they sounded the חצוצרות when they propped the aravah next to the mizbeich and when they did Nisuch Hamayim then seemingly there should be a total of 51 blasts and not 48?
Learn “ערוך לנר דף נד. “רש”י ה”ג לגבי המזבח
Note: The Rambam says they sounded חצוצרות for the opening of the upper and lower gates on every רגל and not just on Sukkos. Rashi disagrees as Rashi says it was exclusive to Sukkos.
Questions:
What is the source for the Rambam opinion?
What is the source for the Simchas Beis Hashoava on Sukkos?
See “רש”י דף נ. “בית השואבה
Learn רמב״ם הלכות לולב פרק ח הלכה יב
Learn עמק ברכה שמחת בית השואבה ס’ א who ties the entire Sugya together.
Quickly review גמרא דף נג עמוד ב until the two dots on top of .דף נד
Learn “תוס’ דף נג: “רבי יהודה
Learn “תוס’ דף נד. “מהו
Sugya: Pausing כדי נשימה between שברים תרועה
Question:
Rebbe Yehuda and the Rabanan disagree whether we consider each set of tekios (tekia, Terra, tekia) as one or three. This seems to be just a technical argument: what halachic difference is there between Rabanan and Rebbe Yehuda?
See רש”י דף נג: “ולא כלום
Learn ריטב”א דף נד. “ואימא הכי נמי who learns a chidush in Hilchos Tekias shofar from our gemara in regards to pausing כדי נשימה between the three שברים and between שברים תרועה.
Note the disagreement between Rashi and the Ritva.
Learn the “מאירי דף נג:-נד “יד למדים מסוגיא זו who argues on the Ritva.
How do we conclude lhalacha in regards to pausing כדי נשימה between the three שברים and between שברים תרועה.
Learn שולחן ערוך או”ח ס’ תק”צ סעיף ד and the משנה ברורה
According to the opinion that one may pause כדי נשימה between שברים תרועה if the baal tokea blows them without a pause is the set still valid?
See משנה ברורה ס”ק יז & כ
According to the opinion that there can be absolutely no break between שברים תרועה if the baal tokea pauses כדי נשימה is the set still valid?
See משנה ברורה ס”ק יח and (הגהות חזון איש (או”ח ס’ קל”ו ס”ק א “ומה” who argues on the משנה ברורה